هلال احمر از امدادرسانی به ۲۳۰۰ نفر در سیل ۲۰ استان کشور خبرداد بارش باران و لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اعضای یک پیکر واحد در قرنطینه

  • کد خبر: ۲۳۴۸۴
  • ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
اعضای یک پیکر واحد در قرنطینه
محبوبه عظیم‌زاده روزنامه نگار
جوردانو هدفش را از نوشتن این کتاب درک بهتر شرایط این‌روز‌های آکنده از کرونا و در نتیجه نشان دادن یک رفتار معقول و مسئولانه‌تر در قبال این ویروس می‌داند. او که به گفته خودش مدت‌ها پیش از نویسندگی برای فائق آمدن بر اضطراب‌های زندگی به ریاضیات متوسل می‌شده، حالا در این‌جستار کوتاه ادبیات و ریاضی را با یکدیگر آمیخته و سعی کرده است همان منطق و استدلالی را که در ریاضی توجیه کننده روابط است، با جادوی ادبیات به دنیای کنونی و در حال زیستمان بیاورد تا تلنگر‌هایی را به مخاطبان و جهانیانی که دارند با این‌ویروس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند وارد کند. او همان‌طور که در کتاب هم ذکر کرده معتقد است: «اپیدمی‌ها بیش از آنکه فوریت پزشکی باشند، فوریت ریاضیات‌اند، چرا‌که حقیقتا ریاضیات علم اعداد نیست، علم روابط است.» و حالا همین رابطه‌هاست که در این‌چند صفحه احتمالا عریان‌تر از همیشه مقابل چشممان قرار می‌گیرد تا در مورد آن‌ها فکر کنیم؛ چه رابطه بین ما و جهانی که در آن سر می‌کنیم و چه رابطه‌هایی که می‌توانند همان دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی باشند یا یک جلسه کاری و همین‌جاست که هرکس باید خطاب به خودش بگوید: «تصمیم درست آن تصمیمی نیست که تنها بر مبنای منفعت شخصی من گرفته شود. تصمیم درست تصمیمی است که منافع شخصی من و دیگران را هم‌زمان در نظر بگیرد.» به نظر می‌رسد این ۷۵ صفحه خیلی خوب می‌تواند در اوضاع این‌روز‌های حاکم بر جهان و در خلوت و انزوای تحمیل‌شده به تک‌تک افراد، به هر‌کدام از ما این امتیاز را بدهد که بیشتر و بهتر بیندیشیم، به پیامد رفتار‌های ریز و درشتی که از ما سر می‌زند، به اینکه همه ما یک جمع واحدیم، به تعامل خودمان با هستی و روابط پیچ‌در‌پیچ و در‌عین‌حال ساده‌ای که با آن داریم و به اینکه «اگر بتوانیم اندکی خودخواهی‌هایمان را کنار بگذاریم، در‌می‌یابیم که این میکروب‌های جدید نیستند که در جست‌وجوی ما هستند بلکه ماییم که آن‌ها را بیرون می‌کشیم.»
پائولو جوردانوی ایتالیایی متولد ۱۹۸۲ است و ادبیات و ریاضیات ۲ قسمت بزرگ از زندگی او را شامل می‌شوند. اولین رمان او با نام «تن‌هایی اعداد اول» در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و برای او جایزه ادبی استراگا (از جوایز ادبی ایتالیا)، جایزه رمان برتر اتحادیه اروپا و نامزدی نهایی جایزه فمینا (از جوایز ادبی فرانسه) را به ارمغان آورد. اکنون هم کشور‌های زیادی از جمله بریتانیا، فرانسه، هلند، آلمان، سوئد، فنلاند، ایران و... مخاطب در روزگار آلودگی او هستند. پائولو جوردانو چند وقت پیش خطاب به مردم ایران از این تجربه تلخ، ولی مشترک ایران و ایتالیا گفت و البته آرزو داشت بعد از خلاصی از شر این ویروس حتما به ایران سفر کند. مترجم این کتاب کوتاه ۷۵ صفحه‌ای محیا بیات است و حالا نشر برج حق انحصاری انتشار آن را به صورت الکترونیک خریده و آن را به صورت رایگان در نرم‌افزار‌هایی مثل فیدیبو و طاقچه برای مطالعه قرار داده است. رمان جدید او با عنوان سایه سنگین خانم الف نیز به زودی از جانب نشر برج منتشر می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->